2013. május 5., vasárnap

Még több reklámot!


Emlékszem, mikor az iskolában a számítástechnika órákon megjelent az internet, mint új találmány. Akkoriban az egyetlen oldal az Altavizsla volt – meg is nézem, egyáltalán megvan-e még… Nem értettük, mit jelent ez a cím, mit jelent a weboldal, mit jelent „szörfözni” és mit jelent a „világháló”. A legmodernebb technikai kütyü a Super Mario 3 volt a Nintendo-n, ami tökéletesen lekötött minket akár napokon keresztül, hacsak nem anyáink határozottan ki nem zavartak minket a kertbe játszani. Akkor nem értettük, miért. Ma már értjük… És elborzadunk.

A minap egy 12 éves facebook-ozott a kb. 300.000 Ft-os okostelefonján a metrón, míg egy anyuka azt mesélte nekem, hogy lánya iskolájából megdöbbenve kapta az értesítést e-mailen a gyerek ellenőrzőfüzet-belépőjéről, merthogy kérem, ma már nem kis könyvet visznek haza aláíratni a szülőkkel. Nem, ma a világhálón kell bejelentkezni, ahol táblázatszerűen vezetik a tanárok a teljesítményt, és esély sem marad az aláírások hamisítására vagy figyelmeztetők eltüntetésere  Megérkeztünk a technológia világába, és az internet mindenek felett győzött. Végeláthatatlan oldalakon keresztül írhatnék a netről, de most nem ez a célom, csupán egy rövid felvezető volt a reklámszakmához, miszerint igen, valóban, aki nem halad a korral, az eltűnik. Vegyük pl. a szakmámat, ingatlanpiac. 6-7 éve az Expressz újságban feladtunk egy lakáshirdetést 1500 Ft-ért, jelentkeztek rá 20-an, eladtuk egy hét alatt. Minden nap megjelent, legalább 30 oldalon keresztül válogathattunk. Ma még létezik, 2 oldal az ingatlan részleg. Mindenki interneten hirdet. Naponta több ezer új hirdetés jelenik meg, hirdetésenként legalább 10 különböző irodán keresztül, a vevők a bőség zavarában pedig elveszítik a fókuszt, és végül azt sem tudják, mit akarnak igazán. Átestünk ugyanis a ló túloldalára, ahol még jól esett a válogatás, de a jóból is megárt a sok. Ezért, már nem elég a reklám, a hirdetés, kell a különlegesség, a prioritás, a feltűnőség, a piros keret, a nagybetű, még több pénzért persze, de már ez sem mindig működik, ugyanis amit nagyon reklámoznak, gyanússá válik.

Elveszett a bizalom. Túl sokat hallottunk, láttunk, megettük, bedőltünk, mégsem tűnt el a málnaszörp a fehér blúzról, a visszér a vádliról, a plusz kilók a hasról és combokról, az allergia, a hitelek, az autó sem parkol be magától… egy viszont nem változott: az emberek szeretik elhinni, hogy nekik jár, ők megérdemlik, bármi is legyen az, főleg, ha akciós! Magyarországon az akciós tábláknak és kuponoknak valami egészen különleges, bűvös hatalma van. A reklám már nem elég, a banneres hirdetések kezdenek megszűnni. Túl sok az infó, túl sok a minden, ha találok egy megfelelő szállást a hétvégi wellnessre, ugyanazon az oldalon előjön egy jobb, vonzóbb, de ott is találok jobbat… Nem lehet már választani, az ember végül vagy belefárad, vagy megvesz mindent, amire szüksége sincs. Hogy mivel lehet mégis elnyerni a vásárlót? Kedvezménnyel. Nyereséggel. Manipulációval, nyereményekkel, dicsérettel, önbizalom-erősítéssel, hazudozással (?!). Az ismerőseim tonnaszám veszik a kuponos fogfehérítéseket, kozmetikai kezeléseket, nyaralásokat, masszázsokat, minden olyat, amit valószínűleg maguktól nem is kerestek volna, de rákattintottak egyszer valamire, és azóta érkeznek az e-mailek, ajánlások, most vedd meg, soha nem volt még ilyen jó… és működik. Működik, mert az emberek kiégtek, üresek, és az érzelmi hiányosságokat fizikailag akarják pótolni. Önjutalmazással, vásárlással, költekezéssel. Segítenek az örök szlogenek – „mert megérdemlem”, és társaik… Én időben felismertem a befolyásolhatóságomat, és múlt héten egy elborult pillanatomban az összes regisztrációt töröltem. Nem akarok több akciót, sem kupont. Elmegyek helyette biciklizni, vagy találkozom azokkal, akiket szeretek. De, ha nem tudom, hova menjek, felmegyek a google-re, és megnézem az első három linket, mi és hol lesz aznap. Ha meg akarok venni valamit, célzottan rákeresek, és ha megtaláltam, nem nézelődök tovább. Ha nem tetszik a logó, a szín, a design, nem nézem tovább. Nem érdekel. Ha szállást keresek, és úgy látom, nem költöttek eleget a honlapra, nem akarom oda vinni a pénzem. Ha éttermet keresek és nincs fent a menü árakkal, nem akarok energiát szánni az informálódásra. Ha érdeklődöm, és nem kapok választ 2 percen belül, nem érdekel tovább. Ha lakást akarok venni és nem tudom azonnal leegyeztetni az időpontot, nem érdekel. Mert mindig van több, jobb, és én dönthetek. Lehetnek szigorú elvárásaim, megtehetem, mert mindenből túl sok van, és megengedhetem magamnak, hogy a legjobbat akarjam, még csak nem is a legdrágábban.

Ha el akarom adni magamat és a szolgáltatásomat – márpedig el akarom adni -, akkor nagyon, nagyon különlegesnek és profinak kell lennem. A megjelenésemnek – mind személyesen, mint virtuálisan – és itt nagy szerepet kap a honlap – tükröznie kell mindazt, amit képviselni szeretnék. Nem mindegy, milyen betűtípust használok, hogy tudok-e helyesen írni, hogy elég fehérek-e a fogaim a profilomon… Legyen igényes, legyen mögötte szaktudás, legyen bizalomgerjesztő, mutassa, hogy jól megélek abból, amit csinálok – tehát jól csinálom -, de ne tűnjön túl jómódúnak, mert a vásárló azt hiheti, nem tudja majd megfizetni. Annyi és annyi mindentől függ ma, hogy hogyan tudjuk jól képviselni és reklámozni magunkat, annyit tanultam én is, hogy jól csináljam… és kezdem azt gondolni, hogy a reklám sokszor felszín. Szükséges, hogy elindulj, hogy megismerjenek, de végül, ha jó vagy, igazán jó, és szereted, amit csinálsz, akkor a legnagyobb reklám az ügyfelek, vendégek, vásárlók visszaigazolása. Mert ők ajánlani fognak, mesélnek Rólad, és végül jól esik majd és tetszetős lesz, hogy nincs honlapod, nincs névjegykártyád, nem szerepelsz sehol – mert Neked nem kell már bizonyítanod. Elhitted magadról, hogy úgy vagy jó, ahogy vagy, úgy csinálod jól, ahogy csinálod, és nem kell ezt sem bizonyítanod, sem reklámoznod. És ezt az emberek megérzik, és megtalálnak. Ennyi. A nagy marketing-hullám után jön a letisztult természetesség – ehhez azonban, még nagyon sok idő kell. Legalább annyi, míg az emberek egy nagy része, a kritikus tömeg ráébred önmagára, és a felesleges pótlásokra. Addig pedig, legyünk jó reklám-szakemberek, és ha már befolyásolunk, akkor használjuk ezt fel jó célokra. Tudom, a mai világ nem erről szól. 

13 megjegyzés:

  1. "Jó bornak nem kell cégér" -tartja a mondás. Szerintem ez ma is igaz. Azt tapasztalom, hogy ami jó, az elterjed anélkül is, hogy egész nap a képünkbe nyomnák reklám formájában. Már elindult a letisztulás, csak mivel jóval kevésbé látványos, mi is nehezebben vesszük észre a tendenciát.

    VálaszTörlés
  2. '90-ben még ugyan csak három éves voltam, de el voltam ámulva, mikor szüleim beállítottak egy távirányítós TV-vel, melyen már 28 programhely volt (más kérdés, hogy csak a két királyi csatornát lehetett fogni, melyeket periodikusan hangoltam be így 14-szer egymás után, hogy kihasználhassuk a modern technika által felkínált lehetőségeket).
    Pár év múlva már jöttek a kereskedelmi adók, melyeket úgy bámultam, mint a világ nyolcadik csodáit.
    Teltek, múltak az évek, jelenleg 68 csatorna közül válogathatok itthon, ámbár kettőt ha nézek (hetente kétszer elalvás előtt). Meguntam. Nem kell már tévé. Elavult, unalmas, reklámokról szól. Helyette ott az internet.
    Ha érdekel egy film, megnézem online. Ha híreket szeretnék látni, elolvasom ott. És én sem válogatok. Nem nézem meg a külföldi hírcsatornákat, nem hasonlítom össze a bal- illetve a jobboldali "szájtokat", mert nincs időm, sem kedvem hozzá.
    Az internet eleinte újdonság volt. Csorgó nyállal kapcsoltuk be a számítógépet. Most már az okostelefonról elolvassuk az e-mailt, válaszolunk, ennyi.
    Ahogy Tomi írtad, már valami új kell, valami más. Nem az "olcsó!!!" akciókkal kell megtalálni az embereket, hanem valami újjal, mással, amivel nem lehet Dunát rekeszteni. Szerintem nem kell már sokat várni valami újra, mely gyökeresen megváltoztatja a reklám fogalmát.

    VálaszTörlés
  3. Az élet mint " utazás", ha metaforikusan tekintjük elég bátrak vagyunk e, hogy vállaljuk igazi énünket és elég rezilensek, hogy megfelelően reagáljuk le az úton levő eseményeket és meglátjuk e igazi célunkat és élvezzük e a kalandos utazást.

    VálaszTörlés
  4. Reklám ide vagy oda, ha egy szolgáltatást keresek, főleg olyat, ami bizalomra épül (orvos, kozmetikus, masszőr, bárki, aki hozzám nyúl) akkor csak és kizárólag érdeklődöm az ismersöktől, és ajánlásra megyek. Akkor viszont megnézem a honlapot, mintegy utó-vizsgálat, és ha tetszik, akkor választottam. Nem is emlékszem, hogy új terméket vagy szolgáltatást vettem-e valaha pusztán reklám miatt. Ha volt is ilyen, akkor is utánakérdeztem, az ismerősök tapasztalat adta meg mindig a végső döntést.

    VálaszTörlés
  5. Én személy szerint totál kivagyok már a reklámoktól. Elegem van, hogy nem lehet végignézni a "Barátok Közt" című szappanoperát reklám nélkül:)))

    VálaszTörlés
  6. Igen, ez "a ló túlsó oldala" ; annak idején a hiánygazdálkodásban nem lehetett válogatni, mostanában pedig nem lehet választani. Észnél kell lenni, nem megvenni valamit csak azért, mert megéri ennyi pénzért, hiszen akciós, és nem is kell - azt hiszem, ennek legyőzésére lassanként az anyagi helyzetünk is egyre jobban belejátszik. Nem beszélve a tolakodó reklámok ellentétes hatásáról...

    VálaszTörlés
  7. Mert én komolyan veszem... ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=AciORQ2CXFs

    De... beparkol magától!

    VálaszTörlés
  8. Szerintem a technikai fejlődéssel nincs semmi probléma, örülünk neki :), mint ahogy annak is, hogy manapság bármit is szeretnénk vásárolni, a kínálat rendkívül széles. Az pedig, hogy a vállalatok minden lehetőséget megragadnak a potenciális fogyasztó elérésére, természetes jelenség, hiszen a kereslet befolyásolása, a versenytársakkal szembeni előnyösebb pozíció elérése, és ezáltal mind nagyobb nyereség realizálása az eladók alapvető érdeke.
    Abszolút egyetértek Tomival, a tudatos fogyasztók száma még csekély, a vásárlói magatartást erősen meghatározzák a mesterségesen generált igények. Kissé elvesztünk a „nagy piacgazdaságban”, ami sajnos az értékrendünkön is nyomot hagyott. Sok mindent megveszünk, amire valójában nincs is szükségünk, mert elhisszük, hogy majd attól válunk olyanná, amilyennek látni szeretnénk magunkat vagy amilyennek szeretnénk, hogy mások lássanak minket, illetve azáltal elérjük azt az életérzést, amelyet ügyes reklámszakemberek a termékhez kapcsoltak és a reklámok által közvetítettek felénk. A vásárlói tudatosság szerencsére valóban növekvő tendenciát mutat és ezzel egyidejűleg a vállalatok is kezdik felismerni, hogy a társadalmi felelősségvállalás is kifizetődő lehet… talán mégsem halad olyan rossz irányba ez a világ!? :) Avagy ez is csak egy reklámfogás, hogy úgy érezzük, nem csak fogyasztóként, emberként is foglalkoznak velünk!?
    Tény, a vállalatok nem pusztán emberbaráti szeretetből jönnek létre és a piaci versenyhelyzet folyamatosan erősödik, ezért a valódi cél nem csupán a vásárló megszerzése, hanem elégedettségének és hűségének elérése, megtartása. Így a jövőben felelős vállalatként működni célravezetőbb lesz, mint még többet vagy még agresszívebben reklámozni. A kevesebb több is lehet, mennyiség helyett minőség minden téren… termékben, szolgáltatásban, társadalmi megnyilvánulásban, így reklámban is, mert mindez önmagában reklámértékkel bír… osztom a meglátást, bizalomépítés manipulálás helyett.

    VálaszTörlés
  9. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  10. A témához kapcsolódóan:
    http://napiaszonline.hu/aktualis/vasarloi_tudatossag_tobb_az_igazan_tudatos_vasarlo_23526

    VálaszTörlés
  11. 2010-es cikk, de meghökkentő adatokat olvashatsz benne...

    VálaszTörlés