2013. május 5., vasárnap

Online Fogyasztók


Az internetes szerződések az úgynevezett távollévők között megkötött szerződések körébe tartoznak, amely azt jelenti, hogy a szerződés megkötésére a kereskedő és a fogyasztó egyidejű tényleges fizikai jelenlétének hiányában, nem személyes találkozás során, hanem elektronikus úton, online kerül sor.

Az online vásárlás esetén a fogyasztó gyorsan, néhány kattintással, időt és energiát megspórolva, a munkahelyéről vagy otthonról vagy akár a világ másik végéről vásárolhatja meg a kiválasztott árut, az Internet adta végtelen és határtalan piacból adódóan nagyobb földrajzi távolság ellenére is. Ezen túl az Internet megkönnyíti a mozgásában bármilyen okból (pld: betegség) korlátozott fogyasztók vásárlásait is. 

Tekintettel arra, hogy a fogyasztónak nem kell személyesen felkeresnie a kereskedő üzlethelyiségét, nincsen nyitva tartási időhöz kötve, így a nap 24 órájában bármikor leadhatja rendelését. Olyan termék is könnyebben beszerezhető, amely a fogyasztó lakóhelyén vagy annak környékén nem kapható, így a fogyasztó számára elérhető áruválaszték is lényegesen kiszélesedik, továbbá a megrendelt áru kiszállítása nemcsak a lakóhelyre, hanem a munkahelyre is kérhető. 

Az interneten fellelhető ajánlatok könnyedén összehasonlíthatóak, így a fogyasztónak lehetősége van a számára legkedvezőbb feltételekkel (ár, minőség, egyéb kedvezmények) megvásárolni a terméket, véleményeket kérni fórumokon keresztül. Továbbá a fogyasztók körében egyre népszerűbb online árverések is a távollévők között megkötött szerződések körébe tartoznak, amelyek esetében azonban a fogyasztótól még fokozottabb megfontolás és körültekintés szükséges, mint a „hagyományos” webáruházból történő vásárlás esetén.

A fenti előnyök mellett azonban fontos tudni, hogy az online vásárlásokhoz egyben kockázatok is kapcsolódhatnak, hiszen a személyes interakciót nélkülöző (hiszen a számítógép előtt ülünk) online ügyletkötés tekintetében adott esetben a fogyasztó elmulasztja vásárlási szándékát átgondolni, megfontolni. A fogyasztó mint laikus, az ügylet nem professzionális szereplője kiszolgáltatottabb helyzetben van, amely egy kettős, a megvásárolni kívánt termék és a vállalkozás személye tekintetében fennálló információ hiányban nyilvánul meg.

A fogyasztó és a kereskedő a termék leszállítása előtt nem találkoznak, ezért kérdéses lehet, hogy a terméket eladó kereskedő valóban létezik-e, megbízható-e, illetve jogosult-e gazdasági tevékenység folytatására, rendelkezik-e a tevékenység végzéséhez adott esetben szükséges hatósági engedéllyel.

Forrás: http://www.magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/internetes-vasarlas/internetes-vasarlas-fogalma.html


5 megjegyzés:

  1. Mindig furának tartottam, hogy a fogyasztót egy szellemileg visszamaradott, gondolkodásra és döntésre képtelen birkának állítják be a fogyasztóvédők. Ha viszont így van, akkor sem a kereskedőket kellene túlszabályozni (elég, ha tényleg van és nem hazudik az oldalán, leszállítja a terméket, de ez meg nem online fogyasztás függő), hanem a nem kellően tudatos vásárlókat kellene kicsit jobban kiokítani. A közlekedésben sem írjuk oda a piros lámpa alá, hogy ez azt jelenti, hogy ne menj át az úton, hanem megtanítjuk a gyereknek, hogy ha piros a lámpa, akkor ne menjen át az úton, mert jöhet a kocsi.

    VálaszTörlés
  2. sushifutár jut eszembe. meg a tesóm, aki mindent interneten vesz (ruhát és bolti ételt nem), de elektronikai cuccokat, biciklit, alkatrészeket, telefonaksit, vagy éppen lámpát, bármit... mindent rendel, ráadásul javarészt Amerikából vagy Angliából, onnan ugyanis a házhozszállítás valamiért ingyenes. igen, ha repülőn át érkezik távolról, úgy nem kell fizetni érte, viszont a termék kb 50-60 %-kal olcsóbb tud lenni. nekem is intézett egy akksit az okostelefonomhoz, 2000 Ft-ba került, itthon 5000 Ft körül lett volna. Londonból jött, de nem voltam vele teljesen megelégedve, ezért az eladóm küldött nekem egy másikat, válaszborítékkal, hogy küldjem vissza az elsőt. a sorrend nem fordítva, hanem így történt. a Magyar Posta pedig 560 Ft-ért vette át tőlem, hiába az előre megcímzett és kifizetett boríték... no comment.

    VálaszTörlés
  3. Pár éve még nem gondoltam volna, hogy már a karácsonyi ajándékokat is a neten vesszük, de ez az idő is eljött. Egyszer estünk áldozatul egy csalónak, sajnos több online vásárlóval együtt, de ezen kívül nem volt rossz tapasztalatunk e téren.

    VálaszTörlés
  4. A nem korrekt vállalkozásoknak úgyis pilanatok alatt híre megy mostmár a közösségi oldalakon, úgyhogy szerintem az élet kiszűri az ilyen vállalkozásokat, szerződés kötés ide vagy oda....

    VálaszTörlés
  5. Igaz, csak hogy amilyen gyorsan híre megy az inkorrekt vállalkozásoknak, legalább olyan gyorsan születnek meg az újak...

    VálaszTörlés