2013. május 5., vasárnap

Egy kis reklámelmélet…


A hagyományos, XX. században alkalmazott reklámhordozók (TV, mozi, óriásplakátok, rádió, magazinok, szórólapok, stb.) mellett, a ’90-es években megjelent és rohamosan terjedni kezdett az internet, mint kiváló felület, csatorna a tömegek elérése szempontjából. Ezt a lehetőséget természetesen gyorsan felismerték a marketing- és reklámszakemberek, és egyre hatékonyabb módokat fejlesztettek/fejlesztenek ki a minél nagyobb számú elérés és figyelemfelkeltés céljából. Hogy csak a legnagyobbakat felsoroljuk: web, email, letölthető programok, stb.
Szemben a hagyományos reklámhordozókkal, a webes reklám esetén a figyelemfelkeltő hatás, a képi elemek és az animáció kerülnek előtérbe, többnyire kevés szöveggel. A reklám kevés információt hordoz a termékről, a megjelenítés és a forma viszont nagy hatással van a sikerre. A reklámok általában raszteres képként vagy flash animációként jelennek meg és célszerű népszerű, gyakran látogatott weboldalakra, portálokra elhelyezni őket. Nem nehéz kitalálni, hogy minél ismertebb egy portál, illetve minél nagyobb a látogatottsága, annál többet kell fizetnünk a reklámok elhelyezésérért. Külön tanulmányok készülnek arra, hogy hány szót, esetleg mondatot hajlandó elolvasni egy interneten szörfölő, sőt még arra is készültek kutatások, hogy a képernyő melyik pontjaira szegeződik a tekintetünk…
A webes reklámokban nincs szükség telefonszám vagy cím megnevezésére, mert a téglalapra rá lehet kattintani, ami elvezeti az olvasót a gyártó vagy a termék honlapjára, ahol minden részletet megtudhat a termékről vagy szolgáltatásról. A kattintások és a megjelenések számát a reklámfelületet biztosító cégek feljegyzik, és megjelenésenként számláznak.
E-mail-ben reklámot is lehet küldeni. Ez általában szöveges, levél formájú üzenet, melyben a feladó írásban kifejti, hogy miért érdemes az adott terméket vagy szolgáltatást használni, és megad egy webcímet, ritkábban telefonszámot, melyen a címzett további tájékoztatást kap és rendelésre is lehetőség van. Az e-mail-ben történő kereskedelmi célú reklámozás egy általános kategóriába, a spambe tartozik. A spam kéretlen és váratlan e-mail, melynek küldőjét a címzett általában nem ismeri, és ha előzetesen megkérdeznék tőle, hogy szeretne-e a küldőtől az adott témában levelet kapni, akkor nemmel válaszolna.

8 megjegyzés:

  1. A spam-ek ellen tényleg nem tehetünk semmit?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dehogynem. Beszélj az informatikusoddal, hogy rakjon fel a gépedre egy komoly tűzfalat és blokkolót, az le tudja szűrni a spam-ek nagy részét.

      Törlés
  2. Vannak olyan programok, amik egész sikeresen blokkolják a weboldalakon megjelenő reklámok 90%-át. Sokkal nyugisabbá teszik a netezést. Kevesebb villogás, kevesebb elterelés.
    Mondjuk ezt még tovább lehetne fejleszteni úgy, hogy szűrőt lehessen beállítani, és akkor a minket érdeklő reklámok átjuthatnának a blokkolón.

    VálaszTörlés
  3. ez nagyon érdekes, a minap felmentem egy weboldalra, mert biciklit kerestem (ezt az oldalt is ajánlották). fel akartam hívni a srácot, de nem találtam a telefonszámát. végignéztem a bal oldalt, kisbetűk, nagybetűk, aztán a jobb oldalt, aztán a lap alját, majd szinte teljesen véletlenül vettem észre felül középen!! piros nagy betűkkel, villogó keretben, hogy kapcsolat. mindenhova néztem, de oda nem... érdekes...

    VálaszTörlés
  4. Nekem félelmetes ez a dolog. Sokáig egyáltalán nem figyeltem erre, de mondták, hogyha valamire rá keresek a neten, egymás után kapni fogom a témába vágó spam-eket. És valóban. És idegesítenek a tolakodó reklámok, amiket kikapcsolni sem lehet, mert ha be akarom zárni, akkor is megnyílik, vagy szemtelenül és eltüntethetetlenül ott röhög a képembe egy teljesen más témájú hír helyett. Ja, és még egyszer sem találkoztam olyannal, amire szükségem lett volna, vagy akár csak kíváncsivá tett volna...

    VálaszTörlés
  5. A teljesség kedvéért hozzá kell tenni, hogy a megbízható, tisztességes online kereskedők akár 30 napos elállási jogot is
    biztosítanak, pontosan azért, mert a vevőnek nincs lehetősége
    a terméket tárgyi valójában vizsgálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A tisztességesek igen. A többitől nem szükséges az elállási jog, mert van, hogy még a terméket sem kapod meg:)

      Törlés
  6. Nem tudom, ki hogy van vele, de nekem kihullik a hajam a sok reklámtól. A neten keresek valamit, rámegyek egy weboldalra, biztosan beugrik egy pár reklám ablak,amit nem tudok bezárni, mert azonnal átnavigál egy másik oldalra. a végén ár azt sem tudom, hol vagyok!:-)

    VálaszTörlés