Mi is a tanulás?
- A környezet változásainak a nyomon követése, tudatosítás.
- A folyton változó környezethez való alkalmazkodás képessége.
- Folyamatos, egy életen át tartó folyamat.
- Tudás, és új ismeretek megszerzése.
- Új készségek kialakítása illetve a már meglévők finomítása, továbbfejlesztése.
- Hozzáállás változás.
- Viselkedésbeli változás.
- Hozzájárulás ahhoz, hogy a tanuló személy képes legyen változtatni régi, beidegződött hozzáállásán, felfogásán, vagy szokásain.
- A tanuló személy önmagának és a világnak a megismerési folyamata.
- Tudatosulás.
- Maga az „élet”.
Mindenki ismeri valahogyan a tanulást, mindenki tud róla valamit. A szülő tudja, hogy valamikor neki is ez volt a feladata az iskolában, s most a gyermeke is ezt a feladatot végzi. Az egyéves kisgyerek édesanyja (de az édesapja is) tudja, hogy a kicsi nemsokára megtanulja az anyanyelvét. Amikor a nemrég megvásárolt kerékpáron a gyermek az első bizonytalan próbálkozásokat produkálja, akkor szülei büszkék rá: tanul a gyerek. Tanulunk mászni, tanulunk járni, tanuljuk a labdát elkapni, megtanuljuk leírni az „a” betűt, megtanuljuk, hogy mi Japán fővárosa, megtanulunk megoldani másodfokú egyenleteket, s megtanuljuk pedagógia szakon, hogy mi az a tanulás. Ha életünkben úgy adódik, hogy váltanunk kell, új pályára kell állnunk, akkor továbbképzésre járunk, s újból tanulunk, ahogyan annak idején gyerekként az iskolapadban. De tanulunk idegen nyelveket, mert a munkánkban szükségünk van rá, és tanulunk horgászni, mert a barátunk rábeszélt.
Az életünk egyik természetes, rendkívül gyakori tevékenysége a tanulás. Mégis, mi az a tanulás? A tudomány egyik nehéz feladata azoknak a fogalmaknak a szabatos meghatározása, amelyeknek a hétköznapokban is van megfelelőjük, amelyeket minden ember ismer, s amelyekkel kapcsolatban mindenkinek számos tapasztalata van. Ilyen a tanulás is. Ha megkérdezünk pedagógiával és pszichológiával nem foglalkozó embereket, hogy mi a tanulás, az első meglepődés után általában olyan válaszokat kapunk, amelyek inkább a tanulás tárgyáról mondanak valamit. Tanulás az, amikor elsajátítjuk a leckét.Tanulás az, amikor az elején még nem tudunk elvégezni valamilyen feladatot, aztán a tanulás végeztével már képesek leszünk rá.
Lifelong Learning - Tanulás az élet minden szakaszában (LLL). Egy fogalom, amely a tanuláshoz kapcsolódik és irányt ad annak. Legyen szó gyermekről vagy felnőttről, az élethosszig tartó tanulás életünk része lesz. Mindnyájan részt veszünk valamilyen tanulási folyamatban a kérdés csupán az, hogy mi motivál arra, hogy tanuljunk. Az Európai Uniós meghatározás szerint a tanulás vertikális dimenzióját meghatározó elem.
Lifewide Learning - Az élet teljes körére kiterjedő tanulás (LWL). A tanulás vertikális dimenzióját megtestesítő (LLL) szakasz mellett a LWL a tanulás horizontális dimenziójú kiterjesztése. Ez az élet teljes szélességét átfogó, az élet egészére kiterjedő tanulásként értelmezhető.
Források:
http://www.hosnok.hu/eletmod/tanulas-elmelet/
http://lenarda.hu/files/Nahalka-I-A-tanulasrol.pdf
http://hu.wikipedia.org/wiki/A_tanul%C3%A1s_sz%C3%ADnterei
Egyetértek a leírtakkal; egész életünkben tanulni vagyunk kénytelenek, ha nem is mindig tudatosan. A kisgyerek talán nem is tudja, hogy "megtanult" járni, annak már tudatában van, hogy az olvasás, számolás saját magának is köszönhető tanulás eredménye. A felnőtt pedig már saját motivációja alapján választja ki, hogy mit is tanuljon, amit munkája során felhasználhat. Azután meg kell tanulni családot alapítani, fenntartani, és megöregedni is...
VálaszTörlésHa nem tanulsz és képzed magad egész életedben, egyszerűen lemaradsz, ha tetszik, ha nem. Nem leszel képben eléggé, nem téged fognak választani ha munkaerőt keresnek...és ez exponenciálisan növekedni fog, ahogy telnek az évek...
VálaszTörlésHa nem tanulsz és képzed magad egész életedben, egyszerűen lemaradsz, ha tetszik, ha nem. Nem leszel képben eléggé, nem téged fognak választani ha munkaerőt keresnek...és ez exponenciálisan növekedni fog, ahogy telnek az évek...
VálaszTörlés"Tanulni, tanulni, tanulni!"- mondta Vlagyimir Iljics Lenin és legalább ebben nem tévedett.
VálaszTörlésBármely nemzet felemelkedésének záloga, hogy polgárai magas fokú szakképzettséggel és általános műveltséggel rendelkezzenek.
jó lenne, ha az iskolákban már kis korban megtanítanák a tudás fontosságát és szeretét! mert, amíg kötelező volt és főként, hogy olyan dolgokat tanítottak, aminek semmi hasznát nem vettük azóta se, elment a kedvünk a tanulástól. kényszer volt, kötelezettség. hányan elhatároztuk, hogy soha többet, és most, mikor minden percünket be kell osztani a munka és hétköznapok miatt, saját döntésből kezdünk új és újabb tanfolyamokba és iskolákba. megértettük, hogy a tudás kell, fontos, magunkért, másokért, mindannyiunkért. de milyen jó lenne, ha a gyerekek már a kezdetektől szívesen tanulnának... mondjuk, ehhez pszchihológiailag is képzett tanárokra lenne szükség...
VálaszTörlés