A pszichológia egyik fontos kérdése,
milyen késztetésekből fakad, valamint milyen erők állnak a viselkedés
hátterében. Miért tudunk bizonyos cselekvésekre, hatalmas energiákat
mozgósítani, míg másokra viszont nem.
A motiváció szó a latin eredetű movere igéből ered, melynek jelentése
mozogni, mozgatni. A motiváció a pszichológiában gyűjtőfogalom, motívumokból
épül fel és minden cselekvésre, viselkedésre késztető belső tényezőt magában
foglal.
A motiváció meghatározza a szervezet
aktivitásának mértékét, a viselkedés szervezettségét és hatékonyságát.
Az üzleti életben manapság leginkább
elterjedt felfogás, miszerint a jutalmazás és a büntetés jó motiváció, a 2.0
verzió-ja csupán a motivációnak.
Daniel Pink Motiváció 3.0 (2009)
című könyvében hét okát sorolja fel annak, hogy jutalmazás és a büntetés
sokszor nem válik be, különösen a nagyobb hozzáadott értéket teremtő,
kreativitást igénylő munkakörökben.
A szerző szerint a tudásmunkások
belső motivációjának (3.0) három alkotóeleme van:
- önállóság – a vágy, hogy kezünkbe vegyük a saját sorsunk irányítását”, tehát minél nagyobb fokú szabadságunk legyen annak meghatározásában, hogy milyen feladaton, mikor, hogyan és kivel dolgozunk
- szakmai igényesség – a belső késztetés, hogy valami számunkra fontos dologban egyre jobbak legyünk, annak mesterévé váljunk”, melyhez elengedhetetlen, hogy képességeinket korlátlanul fejleszthetőnek gondoljuk és meglegyen bennünk a hajlandóság a komoly erőfeszítésre és az elszánt gyakorlásra; és
- céltudatosság – a vágy, hogy amit csinálunk, azt valami nagyobb dolog szolgálatában tegyük”, mivel láthatóan a profitmaximalizálás „bár igen erőteljes motiváció” (…) „nem ad elegendő lendületet sem a szervezeteknek, sem az egyéneknek."
A munkahelyi teljesítmény javítására
ajánlott 3.0-ás módszerek közül néhányat kiemeltem:
- Próbáljuk ki a 20%-nyi időt, de csak fokozatosan – vannak vállalatok, pl.: a 3M, ahol a munkaidő egyötödét, azaz heti egy napot a munkatársak azzal a feladattal foglalkoznak, amit maguknak választanak.
- „Most, hogy” típusú jutalmazás – nem előre kitűzött bónuszokkal operálni, hanem utólag jutalmazni a kiemelkedő teljesítményt.
- Önállóságaudit – 4 kérdéses anonim felmérés készítése a munkatársak között, 1-10-ig értékeltetve a munkatársakkal, hogy mennyire éreznek önállóságot a feladatok kiválasztása, munka- és időbeosztás, munkacsoportok-munkatársak összetételének befolyásolása, valamint a feladatok elvégzésének módja tekintetében. Az eredmény tudatában változtathatunk.
- A következő céges buli legyen egy FedEx nap – egy teljes napon az alkalmazottak azon dolgozhatnak, amin akarnak, és akivel akarnak. Mint a címben említett csomagküldő cégnek, másnap reggelre szállítani kell az eredményt: új ötletet, termékjavaslatot, feljavított belső folyamatot, akármit.
Nagyon fontos még a külső és belső
méltányosság. Ez azt jelenti, hogy a hasonló cégek fizetési szintjeit is
figyelembe vesszük, valamint azt, hogy cégen belül az összemérhető feladatokat
ellátó hasonló tapasztalatú munkatársak fizetése is egy szinten van.
Természetesen nem azt érti ezalatt, hogy mindenkinek ugyanennyit kell fizetni,
az eltérő munkakörök, felelősség és tapasztalatok indokolják a különbségeket.
A motiváció alapfogalmai
A motiváció alapfogalmai közül a szükséglet
fogalmának értelmezésére térnék ki.
Nagyon erős belső késztetéssel járnak a biológiai motívumok, mint például
az éhség, szomjúság stb. A motivált viselkedés ebben az esetben valamilyen
szükségletből fakad. A szükséglet olyan hiány a szervezetben (pl. oxigénhiány,
tápanyaghiány, folyadékhiány stb.), amely tartós fennállás esetén az egészséget
vagy súlyosabb fokon az életet fenyegeti.
A szükséglet pszichológiai megfelelője a drive, amely angol szó és
jelentése űzni, hajtani, ill. hajtóerő. A drive a szükséglet nyomán kialakuló,
belső késztetés, a viselkedés hajtóereje. A drive alapvető feladata a szervezet
általános energetizálása, nem pedig annak irányítása, vagyis nem mutatja meg,
hogy a szervezet mit csináljon az adott szükséglet kielégítése érdekében, csak
az ehhez szükséges hajtóerőt adja.
Maslow motivációs piramisa
Elengedhetetlen Abraham Maslow motivációs rendszeréről beszélni miszerint a
szükségleteknek létezik egy hierarchiája, amelyet egy motivációs piramisban
foglalt össze.
A piramis legalsó szintjén az alapvető élettani szükségletek, mint például
az éhség, szomjúság stb. helyezkednek el, majd a piramis csúcsa felé haladva
egyre magasabb rendű motívumokkal találkozunk. Maslow szerint a piramis különböző
szintjein található szükségletek csak akkor lépnek fel, ha az alattuk lévő
szükségletek részben kielégítettek. Például a piramis második szintjén
található biztonság iránti szükséglet csak akkor lép fel, ha az alsó szinten lévő
fiziológiai szükséglet részben kielégített. A piramis csak az emberre jellemző
szükségleteket is tartalmaz, ilyen a megbecsülés, a kognitív, az esztétikai és
az önmegvalósítás szükséglete. Az önmegvalósítás alatt a bennünk lévő
lehetőségek kiteljesedését érti. A Maslow által elképzelt hierarchia azonban
nem minden esetben érvényesül, például ez a rendszere a motivációknak nem
magyarázza meg az éhező tudósok, vagy az éhségsztrájkot folytatók viselkedését,
akik alapvető szükségleteiket alárendelik egy magasabb szükségletnek.
Források:
Ez az ember adott tudati szintjétől függ ez tény. De végső soron, ha az ember túljut a kényszereken, félelmeken, akkor nem marad más motiváció, mint az öröm. Az élmény öröme, a létezés öröme.:)
VálaszTörlésvoltam egy motivációs kurzuson, transzlégzéssel mentünk a tudatalatti folyamatokba, megnézni, hogy mekkora az alapvető motivációs energiánk, elég alacsony volt, mondhatom. ahogy lépésről lépésre haladtunk, éreztük és láttuk magunk előtt ezt az energiát növekedni, és ez nagyon jó érzéssel jár. a tanfolyam legfőbb tanítása az volt, hogy egy cél még nem cél, minél többel rendelkezel, annál nagyobb lesz a motivációs energiád. ha le akarsz szokni a dohányzásról (ez volt a konkrét példa), nem elég pusztán ezt elhatározni, kell hozzá legalább még két - három másik célt is választani, mert a motivációs erő így tud nőni. butaság azt gondolni, hogy előbb érjük el ezt meg ezt, utána jöhet a többi - minél nagyobbat "álmodsz", annál könnyebben valósítod meg.
VálaszTörlés