2013. március 23., szombat

Referenciacsoportok


Az ember társadalmi lény, így létét, mindennapját a társadalmi hatások határozzák meg, azok formálják.

Bármelyik csoport, amely a fogyasztók vásárlási döntését befolyásolja, tekinthető referenciacsoportnak. A referenciacsoport mindazon csoportok, amelyek az ember attitűdjeire vagy magatartására közvetlen (személyes) vagy közvetett hatással vannak.

Fajtái:
A komparatív referenciacsoportok olyan csoportok, amelyeket az egyén standardként vagy vonatkoztatási pontként használ önmaga vagy mások értékeléséhez, illetve a másokkal való összehasonlításhoz. A komparatív referenciacsoportok esetében a csoporttagoknak az egyénről alkotott értékelése nagyrészt irreleváns, azok pusztán olyan „ellenőrzési pontot” jelentenek, amelyet az egyén felhasználhat az ítéletalkotáshoz. Komparatív referenciacsoportok lehetnek például az élsportolók vagy a szórakoztatóipar figurái, akiknek a teljesítménye jelentheti az egyén számára azt a mércét, amelyet elérni kíván. Jellemző, hogy ezek a személyek általában távol állnak az egyéntől, így az csupán megfigyelni tudja viselkedésüket, de közvetlen interakció nem lép fel közöttük.
A normatív referenciacsoport ezzel szemben az adott személy normáinak, attitűdjeinek és értékeinek forrásául szolgál. A normatív referenciacsoport fogalma azon csoportokra vonatkozik, amelyekben az egyén motivált az elfogadás elnyerésében, illetve megtartásában. Hogy ennek sikerét előmozdítsák, az egyének úgy alakítják attitűdjüket, hogy azok konformak legyenek azokkal a véleményekkel/normákkal, amelyeket az egyén a csoporttagok által képviselt konszenzusos nézeteknek észlel. Az ilyen csoportok tehát standardokat állítanak fel az egyén számára. A normatív referenciacsoport tagjai közé tartozhatnak a szülők, a tanárok, illetve a kortársak, akik a közvetlen interakció során normákat, attitűdöket, értékeket közvetítenek az egyén számára. 

Hawkins, Best és Coney a termék- és márkaválasztásra nézve a referenciacsoportbefolyás három szintjét különbözteti meg, a következők szerint: 
• a referenciacsoportnak nincs befolyása
• a referenciacsoport befolyásolja a termékkategória használatát; 
• a referenciacsoport befolyásolja a terméktípus megválasztását
• a referenciacsoport befolyásolja a termékkategórián belüli márkaválasztást.


A referenciacsoportok lehetnek tagsági, elsődleges/másodlagos, formális/informális csoportok, illetve aspirációs csoportok.
A tagsági csoportok azok, amelyekhez az egyén jelenleg tartozik, pl. a család, barátok, vallási közösségek, munkahelyi csoportok stb. A tagsági referenciacsoportokban az egyént elfogadják, és a csoporthoz tartozónak tekintik.

A tagsági csoporttal szemben az egyénnek pozitív vagy negatív attitűdjei lehetnek. Általában az egyén olyan csoportoknak tagja, amelyekben jól érzi magát, és magatartását úgy alakítja, hogy az megfeleljen a csoport elvárásainak. Az ilyen csoporttal szemben az egyénnek pozitív az attitűdje, vagyis az egyén örül, hogy tagja lehet a csoportnak.

Az aspirációs(vonzó) csoport az a csoport, amelynek az egyén nem tagja, de örömmel lenne az, és pozitív az attitűdje a csoporttal szemben.
Lehet:
várakozó aspirációs csoport: az, amelyikkel az egyénnel van valamilyen kapcsolata és van remény arra, hogy valamikor csatlakozhat hozzájuk.
szimbolikus aspirációs csoport: az, amelyekhez az egyénnek egyáltalán nincs, vagy alig van esélye csatlakozni, függetlenül attól, hogy akar-e belépni, vagy sem.

Vannak olyan csoportok, amelyek inkább negatív referenciát jelentenek, ezek a disszociatív referenciacsoportok:
megtagadott csoport: olyan csoport, amelybe az egyén lehet, hogy valamikor belépett, vagy amelyhez valamilyen formában tartozik, de amelynek értékeit később elutasítja.
aszociális vagy elutasított/kerülendő csoport: az a csoport, amelynek az egyén nem tagja és amelynek értékeit, normáit, magatartását az egyén elutasítja.

Megfigyelhetjük, hogy akkor vagyunk hajlamosak a referenciacsoport véleményét nagy súllyal figyelembe venni, ha:
nincs időnk gondolkodni;
túl nagy az információáradat;
nem tartjuk túlságosan lényegesnek az adott témát;
nem vagyunk kellően tájékozottak a szóban forgó kérdésben;
a probléma felmerülésekor a referenciacsoport véleménye azonnal, vagy legalábbis
nagyon gyorsan kéznél van.


Források:
http://unipub.lib.uni-corvinus.hu : Neulinger, Ágnes (2011) Családon belüli kommunikáció és a referenciacsoport hatása egyszülős és teljes családokban


2 megjegyzés:

  1. A végső szabadság az, ha nincs referenciacsoportod és nem vagy túlzottan udvarias, mert az az a pillanat, amikor tényleg azt választod, amire szükséged van vagy ami neked tetszik. Le a referenciacsoportokkal!!!:)

    VálaszTörlés
  2. ezt nem bírtam végigolvasni. túl nehéz az agyamnak. Vilivel viszont boldogan egyetértek, le a referenciacsoportokkal!!!!

    VálaszTörlés