2013. március 23., szombat

A helyedben én nem venném meg…


Ki ne találkozott volna már a fenti mondattal? Az már más kérdés, hogy megfogadjuk-e a tanácsot. Annyi biztos, hogy életünkben rendkívül fontos szerepet játszanak referenciacsoportjaink.
Nap mint nap hatással vannak ránk családtagjaink, barátaink, hírességek, akikre felnézünk, illetve a temérdek reklám, melyekkel bombázva vagyunk. Feladatunk pedig nem más, mint hogy megtanuljuk kiszűrni a túlzó vagy releváns adatokat a minket ért információbombából.

Ez korántsem egyszerű feladat, valljuk be. Fogadjam meg a szomszéd néni jó tanácsát vagy vagy inkább a legújabb "trendműsorok" iránymutatását kövessem?

Nemrég nekiindultam megvásárolni egy parfümöt. Nem használtam még, szerettem volna újat is kipróbálni a jól bevált illatokon kívül. A drogéria parfüm részlegén dolgozó kolléga viszont ennyit tudott hozzáfűzni választásomhoz: "A helyedben én nem venném meg..." Bevallom őszintén, nem kicsit lepődtem meg. Eddig inkább a rábeszélést tapasztaltam, nem pedig a lebeszélést... Természetesen az eladó hölgy is csak azért árulta el nyíltan a véleményét, mert nem érdeke az eladás, hiszen nem tulajdonosa az üzletnek.
Miután legalább ötször elismételte a fenti mondatot, már nem is tetszett annyira az illat. Éreztem, hogy "túl citromos", "émelyítően virágos"... Így hát úgy döntöttem, hogy mégsem vásárolom meg.
Mivel több üzletben volt még dolgom, gyorsan tovább is álltam. Azonban nem hagyott nyugodni a téma: hogy lehet h egy hete még odavoltam az illatáért most pedig lemondok róla? Eközben pedig folyamatosan a drogériából kapott kis mintát szagolgattam: "nagyon jó illata van"; "nem mégsem tetszik...".
A végén azt mondtam: "Miért hallgatok én az eladó lányra, ha egyszer nekem tetszik az illat??" Rájöttem, hogy egyszerűen nem azonos az ízlésünk. Így hát visszafordultam és mégis megvásároltam a parfümöt. Azóta is egyik kedvenc illatom.

Belegondolni is rossz, hogy hányszor tántorítanak el minket elhatározásainktól. Referenciacsoportjaink tehát nem mindig jó hatással vannak ránk. Én például nem egyszer bántam már meg, hogy megfogadtam egy-két kéretlen tanácsot. Mindezt csak azért, mert abban a helyzetben esetleg nem merjük felvállalni saját véleményünket. Pláne meg, ha ezzel teljesen egyedül vagyunk.

Mindenképp fontos tehát, hogy képesek legyünk legyünk kiválogatni a számunkra valóban fontos információkat, példaképeket, hiszen ezek segítségével alakíthatjuk ki saját személyiségünket, stílusunkat.

4 megjegyzés:

  1. Hát nekem erről a ruhavásárlás jutott eszembe. Azokat a ruhákat, amelyeket soha nem vettem fel, mind valakivel vettem. (Aki rábeszélt olyasmire, ami nem tetszett következésképp rosszul éreztem magam benne.) Ezért már jóideje egyedül járok ruhát venni.:-)) Amúgy én is jártam úgy a Dm-ben, ezelőtt ~10 évvel, hogy azt mondta a néni a kivàlasztott illatra, hogy "de hát ez idősebb nőknek való!". ..Nem is vettem meg...Mondjuk tartok tőle, hogy már nem mondaná.:p

    VálaszTörlés
  2. Dolgozom a segítő szakmában is, ahová az ember nyilván csak problémákkal és kérdésekkel jön... A legnehezebb a terápiás munkában (de ezt vetíthetném a barátságokra és mindenféle emberi kapcsolatainkra) az, hogy soha ne adjunk tanácsot. Mert befolyásol. Mert ki vagyok én, hogy jobban tudjam Nálad, mi Neked a jó. Mi a jó?? ez mindig szubjektív. Láthatjuk, még egy virágillatú parfümnél is. Szóval, legjobb lenne nem beleszólni a másik dolgaiba. Jószándékból sem. Mert, ha a tanácsodat megfogadják, aztán rosszul sül el, Téged fog hibáztatni érte, Téged fog felelősnek nevezni. Ha jól sül el, akkor meg nincs sikerélménye, és nem tanulta meg a saját leckéjét. Az ízlése pedig mindenkinek más és más. Egy parfüm tanácsadónak szerintem az a dolga, hogy ajánljon Neked olyat, amit keresel. Vagy, hogy eladja egy cég termékeit. Ezért eladó. De, hogy lebeszéljen valamiről, ami Neked tetszik... pfff....

    VálaszTörlés
  3. Mindenki másképpen befolyásolható. Az önbizalom mértéke is nagyban hozzájárul az említett befolyásolhatóságban. Nem is beszélve arról, hogy idővel ez is változik. Fiatalkoromban tágra nyílt fülekkel hallgattam egy eladóra és a saját véleményem elé helyeztem azokat. Na, manapság ezt elképzelhetetlennek tartom, hacsak nem egy bonyolult vásárlási szituációról van sz (pl. autóvásárlás), de abban az esetben is megpróbálom a lehető legtöbb információt beszerezni, összehasonlítani és mérlegelni...

    VálaszTörlés
  4. Egészséges önbizalom, egy adag leszarom tabletta, és kötél idegek. Ezek kellenek, hogy tényleg azt tedd, és azt vedd, amit akarsz.

    VálaszTörlés